יום שני, 9 במאי 2011

'הגדה השמאלית' על המהפכות הערביות: מניפסט א"ש

לאחרונה פורסם באתר 'הגדה השמאלית' מעין מכתב פומבי מאת יוצאי עדות המזרח בישראל. מכתב זה, שממוען כנראה לאחיהם המהפכנים במדינות ערב, מכיל כמה אלמנטים מובהקים של מושא המחקר של בלוג זה, המוצגים להלן באמצעות מובאות מייצגות מהמכתב עצמו.
 "אנחנו ישראלים, ואנחנו צאצאים ליהודים שחיו במזרח התיכון ובצפון-אפריקה במשך מאות ואלפי שנים. אבותינו ואמהותינו תרמו להתפתחות תרבות האזור, והיוו חלק ממנה. כך גם עבורנו, תרבות ארצות האיסלאם ותחושת השייכות רבת הדורות לאזור הן חלק בלתי נפרד מזהותנו. אנחנו חשים שותפות להיסטוריה הדתית, התרבותית והלשונית של המרחב המזרח-תיכוני והצפון-אפריקאי, אף על פי שדומה ש"נשכחנו" כבני היסטוריה זאת: ... בעולם הערבי, אשר דומה כי קיבל פעמים רבות את הדיכוטומיה בין יהודים לערבים ואת הדמיון של היהודים כאירופאים, והעדיף להדחיק את ההיסטוריה של היהודים-הערבים כפרק שולי בעברו, או ככזה שכלל לא התקיים."

ובכן, ההיסטוריה של האזור דווקא כן מכילה אותנו, בדרך כלל מדממיים ושאר הזמן בלי זכויות אלמנטריות, על פי חוקי עומר. הערבים לא שכחו זאת ולא השכיחו זאת כלל. הם מדברים על זה כל הזמן, בדרך כלל בערבית ובקודים תרבותיים פנימיים. מי ששכח זה אנחנו.

 
"גם אנחנו חיים במציאות שלטונית שעל אף התיימרותה להציג חזות נאורה ודמוקרטית אינה מייצגת חלקים נרחבים מאוכלוסיית המדינה, בשטחים ובתוך הקו הירוק, רומסת את הזכויות הכלכליות של רוב האזרחים, נמצאת בתהליך של צמצום החירויות הדמוקרטיות, ובונה חומות גזעניות מול תרבות המזרח היהודית והערבית."

כמובן, ביבי=מובארק אסד וקדאפי. מישהו אמר אידיוטים?
"אנו מאמינים כי המאבק שלנו כמזרחים בישראל על זכויותינו הכלכליות, החברתיות והתרבותיות, נשען על ההבנה ששינוי פוליטי אינו יכול להישען על מעצמות המערב אשר ניצלו את אזורנו ואת אזרחיו לאורך דורות ארוכים. שינוי חייב לנבוע מתוך דיאלוג פנים אזורי, ומתוך חיבור למאבקים השונים המתנהלים כיום בארצות ערב, ובאופן ספציפי גם למאבקים של הפלסטינים אזרחי ישראל, לזכויות פוליטיות וכלכליות שוות בתוך מדינת ישראל, ועצירת דחיקתם הגזענית, ושל הפלסטינים בגדה ובעזה, החיים תחת כיבוש צבאי, בתביעתם לסיום הכיבוש ולעצמאות."

רק להזכיר, שהאוטופיה המזרחית עליה מרבים להתרפק הייתה קצרה מאוד והייתה מבוססת על העוצמה הרבה של מעצמות המערב שכפו את השלטון העות'מאני להעניק זכויות יתר (אותן 'קפיטולציות' מהבגרות) לנתינים זרים ולחוקק חופש דתי בתחומי האימפריה.
דבר אחד יש ליוצאי ארצות המזרח האלה במשותף עם 'הילידים' - פנטזיה מזרחית מפותחת.
מערב זה רע, ילידים ועולם שלישי זה טוב. אממ... מוכר לי מאיפשהו, רק שזה היה כתוב ברוסית ועל רקע אדום..